hl1

Poprvé do školky

CO S SEBOU

Oblečení do třídy – oblečení by mělo být především pohodlné (tričko, tepláčky, ponožky).

Přezůvky – s pevnou patou a světlou podrážkou (ne na zavazování na tkaničku). Nezapomeňte na náhradní oblečení (spodní prádlo, ponožky, tepláky, tričko), které uložte do sáčku na poličku v šatně.

Oblečení pro pobyt venku – z hygienických důvodů je nutné, aby děti měly jiné oblečení do třídy a jiné na pobyt venku. Oblečení volte s ohledem na počasí a roční období. V zimě jsou vhodné pro nejmenší děti palcové rukavice a v letním období nezapomínejte na pokrývku hlavy.

Polední odpočinek – je pravidelnou součástí denního režimu školy, pokud bude Vaše dítě ve škole odpočívat, je třeba přinést pyžamo. Pyžamko dítěti podepište fixem na textil. (Stává se, že si děti své pyžamko nepoznají. Pyžamka se dávají rodičům k vyprání 1x za 14 dní, v případě potřeby častěji. Děti si také mohou přinést svou oblíbenou hračku – nejlépe plyšáčka.

Balení papírových kapesníčků, tekuté mýdlo.

Oblečení i obuv dětem podepište.

Nedávejte do MŠ dětem drahé a drobné hračky, v případě jejich poškození nebo ztráty za ně MŠ nenese zodpovědnost.

DESATERO PRO RODIČE

10 dobrých rad, které usnadní vám i vašemu dítěti nástup do mateřské školy

Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“ apod.

Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje

Veďte dítě k samostatnosti zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty nebo dojít na záchod.

Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se výhrůžkám typu „když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.

Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.

Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (plyšáka, hračku, šátek).

Plňte své sliby – když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.

Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.

Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane.  Samozřejmě – pokud den ve školce proběhne v pohodě – chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.

Promluvte si s učitelkou o možnostech postupné adaptace dítěte – s dítětem ze začátku můžete jít do třídy, dítě může jít jen na dvě hodiny apod.

Desatero je součástí připravované kapitoly „Příprava na zátěžové situace“ do publikace Šulová, L. (Ed.): Problémové dítě a hra. Raabe, Praha

Zdroj: https://web.ff.cuni.cz/~hosksaff/

CO BY DÍTĚ MĚLO UMĚT

  1. Znát své jméno a příjmení, vědět a poznat svou značku ve školce,
  2. být zvyklé, že se maminka a blízcí mohou na určitou dobu vzdálit,
  3. setrvat v dané činnosti alespoň 5 – 10 minut (děti se vzdělávají, zpívají, malují, vyrábějí atd.),
  4. najíst se lžící a pít ze skleničky a hrníčku, umět sedět na židli při jídle,
  5. být zvyklé na pestrou stravu (maso, zelenina, ovoce, přílohy),
  6. používat toaletu, umýt si ruce, utřít si je do ručníku,
  7. vysmrkat se a používat kapesník,
  8. obléknout se, svlékat se, obout se (u těch nejmenších samozřejmě učitelka pomůže),
  9. poznat si své oblečení (musí být podepsáno, označeno) a uložit jej na své místo,
  10. být připraveno na pobyt venku v délce 60 – 90 minut, dle počasí (choďte s dětmi, nenoste je, nevozte v kočárku),
  11. vydržet v klidu odpočívat na lehátku v době poledního klidu,
  12. vyjádřit své pocity a potřeby, tedy co si přeje a potřebuje,
  13. umět se podělit o hračku a uložit ji na své místo,
  14. znát pravidla slušného chování a dodržovat je (pozdravit, poděkovat, poprosit atd.).